GolfSTART – gör det enklare att komma igång!

Nystart, omstart, rivstart eller mjukstart? När du är nybörjare – eller när du vill starta upp för säsongen – gör Björklidens GKs satsning GolfSTART det lättare för dig. GolfSTART består av prova-på-golf, fadderrundor, Grönt Kort-utbildning och en avslappnad ”tävling”. Som medlem i Björklidens GK väljer du de delar av GolfSTART som passar dig.

PROVA-PÅ MED FADDER

Prova på att gå en golfrunda med någon av klubbens faddrar. Då får du se hur banan ser ut, var utslagen ligger, hur man tar sig runt, var man får gå osv. Du behöver inga egna klubbor, bollar, etc. Det får du låna. Det enda du betalar är greenfee.

GRÖNT KORT-KURS

För att komma igång på rätt sätt behöver du gå en Grönt Kort-kurs där du lär dig att använda klubborna, vad som gäller på banan och lite om regler. Kursen omfattar två halvdagar.

För att få godkänt för Grönt Kort måste du klara att gå en runda på banan med ett rimligt antal slag, visa att du kan basreglerna och hur man uppträder som golfare. Beroende på dina tidigare erfarenheter kan det gå bra redan första gången eller så behöver du som många andra, några fadderrundor i bagaget.

För att känna dig bekväm med golfen och få den spelvana som gör dig trygg på banan är ett bra tips att boka några golfrundor med någon av klubbens faddrar. Det kostar inget utöver ordinarie greenfee.

EFTER GRÖN KORT-KURS

När du har gått godkänd Grönt Kort-kurs har du hcp 54 och får spela på hemmabanan. Spela kan du göra med kompisar, med fadder eller helt på egen hand.

För att få officiellt hcp 36 spelar du upp för en fadder, och efter det får du spela på landets alla banor.

För att uppnå hcp 36 kan det ibland behövas en komplettering av tekniken i swing, pitch, bunker, putt etc. Lättast åtgärdar du detta med att boka en träningstid.

”TÄVLING”

Klubbens alla nya golfare kommer vid ett par tillfällen under säsongen att få tillfälle att prova på tävlingsgolf på ett väldigt opretentiöst sätt.  Det görs i en avslappnad, informell och inofficiell GolfSTART-tävling. En fadder finns med i varje boll och inviger dig i tävlingsgolfens grunder – och coachar dig så att du kanske tar dig till prispallen. Framför allt kan det ge dig mersmak för att i framtiden ställa upp i lite större klubbtävlingar. Inbjudan kommer.

MEDLEM I BJÖRKLIDENS GOLFKLUBB

Om du inte redan är medlem i Björklidens Golfklubb, bli medlem och kom i gång med golf – en riktig GolfSTART! Då får du också tillgång till klubbens alla aktiviteter. Det gäller bland annat tävlingar, tjejgruppen, 60+ gruppen, junioraktiviteter, trivselaktiviteter, resor, utflykter, med mera. Teckna medlemskap här