19 november, 2020

Sveriges 25 vackraste golfhål

Det går aldrig att vara överens. Vad är vackrast egentligen?

Vi beskådar golfbanor i vitt skilda miljöer. Vissa av golfhålen kallas signaturhål och får extra uppmärksamhet när fotografernas kameror och drönare förevigar deras skönhet med bilder och filmer, ibland också som tavlor av konstnärer.

Det sextonde hålet på Cypress Point?
Eller det tolfte på Augusta National? Kanske det fjärde i Banff Springs?
Stilla havet dundrar in mot Kaliforniens mäktiga klippor, azaleorna skapar sin färgprakt i Georgias vackraste trädgård, de kanadensiska bergen ståtar bortom ett golfhål där en grizzlybjörn lunkar fram.

Vad är vackrast?
I Sverige spelar vi golf på 454 klubbar.
Totalt 8,2 miljoner ronder under 2019. På banor med ett eller flera signaturhål. Några naturligt utlagda, andra skapade av modern teknik och designers med fantasi och golfkänsla.

Kan vi jämföra Falsterbo med Funäsdalen?
Var är våra svenska insjöar som vackrast?
Töreboda, Ullna, Katrineholm eller Forsbacka?
Gotlands stränder eller Bergslagens porlande forsar?
Österlen, Bjärehalvön, Falsterbonäset eller Kullabygden?
Var är den svenska skärgården som vackrast?

Från Blekinge till Piteå via Tjust, Gryt, Stockholm och Roslagen. Kungsbacka till Strömstad via Hovås, Orust och Fjällbacka.
Vad vi vet är att det svenska golfäventyret ständigt fortsätter.

Här är 25 golfhål som bländar oss med sin skönhet och skapar ett extra sug i magtrakten när vi ska spela dem.

Listan över Sveriges 25 vackraste golfhål är sammanställd av Svensk Golfs redaktion.
Hålen är inte rankade individuellt mot varandra.

TEXTER: Tomas Hagfeldt (om inte annat anges)

Foto: Jacob Sjöman

Björklidens GK, Lapland Resorts – hål 14

HIT GÅR SVERIGES bästa klubbresa, hit till hemmaklubben.
”Vi gör lite mer än en vanlig golfklubb. Varje sommar reser vi exempelvis upp till Björkliden. Att kunna göra det tillsammans på en sådan fantastisk plats känns unikt. De senaste tre åren har vi dessutom mötts av 24–25 graders värme”, säger Jarl Klang, ordförande i Björklidens GK.

Klubben bildades 1985. Numera har den sin bas i Bromma och Sundbyberg. Det är 130 mil till Tjuonatjåkka, Nissuntjårro och Lapporten, belägen 25 mil norr om polcirkeln.

Klubbens medlemmar spelar också i Bromma och Bodaholm. Medlemsmöten, regelgenomgångar och golfquiz hålls på puben Bishops Arms i Sundbyberg. Det finns kontraster.

I en golfvärld där golfbanor som norska Lofoten Links inmutat sitt revir är Björkliden vårt unika, svenska alternativ i midnattssolens rike. Här finns nio greener men 18 utslagsplatser. Vi slår golfslag med underbara bollflykter mot Lapplands toppar, dalar, träsk, fairways och greener.

Var är det allra vackrast? En smaksak, naturligtvis. Valet faller på det femte hålets andra utslagsplats, hål 14 på scorekortet, högt belägen och med panoramautsikt över hela den lappländska nationalparken. Den intagande u-formen av Lapporten i kulissen. Väldiga Torneträsk nere till vänster.

Greenen syns som ett frimärke där nedanför, runt 225 meter bort. Njut av utsikten, slå och hoppas på att hitta bollen.

Läs hela artikeln här