31 mars, 2018

Snart grönt igen och ny härlig golfsäsong på gång!

En titt i backspegeln visar att vi 2017 ökat aktiviteter, tävlingar och deltagare. Som extra krydda under året gjorde vi ett återbesök på Björklidens fjällanläggning och vår gamla hemmabana. Det blev en fantastisk upplevelse som vi som var med sent glömmer, med golf dygnet runt bland fjälltoppar i ”medelhavsvärme”. Sammanfattningsvis en bra säsong och nu skall vi bara fortsätta i samma spår.

Med positiva erfarenheter i ryggen från föregående år har styrelsen planerat för nästa år golfsäsong. På tävlingssidan blir det ett lika omfattande tävlingsprogram som under 2017 och de kanonstarter som infördes i år och fungerat mycket bra fortsätter. De har bidragit till både roligare tävlingar och bra uppslutning på prisutdelningen. Race till Bodaholm kör vidare nästa säsong med förhoppningsvis minst lika stor hets som tidigare för att komma med till det åtråvärda finalspelet. Under 2018 kommer klubben på utbildningssidan satsa extra hårt på fortsättningskurser till ordentligt subventionerade priser för samtliga sektioner. En omfattande satsning på nyrekrytering av juniorer kommer också ske med riktade utskick till skolor i västerort.

Bland reseaktiviteterna kommer Björklidenäventyret att upprepas, vidare blir det Ålandsresor och bussresor till närbelägna golfbanor. Bland övriga aktiviteter återkommer After Golf en gång i månaden under säsong och en större fest till sommaren. Vi hoppas också kunna arrangera en golf clinic med en framstående golfare och erbjuda föreläsningar i aktuella ämnen. Den första kommer redan den 19:e april med Jenny Hagman som berättar om träning från grunden för att hålla i längden. Jenny är känd som en av huduvdtränarna i Svensk Golf mellan 2005-2009. Hon har också varit spelande proffs och är PGA licensierad tränare och PT. Vi kombinerar föreläsningen med en första After Golf på vårt stamställe Engelen i Gamla Stan, och hoppas att många medlemmar sluter upp. Passa gärna på och rekommendera Björklidens golfklubb till dina vänner som ännu inte upptäckt oss. Ju fler vi är desto roligare blir det.

Vi börjar på Engelen den 19 april.

Jarl Klang
Ordförande Björklidens Golfklubb