Historia

Björklidens Golfklubb bildades 1985 i Björkliden av några entusiaster som ville få igång aktiviteter i Björkliden även under sommarhalvåret. På platsen fanns resterna av en bortglömd golfbana som främst trakterades av amerikanska ”dollarturister” vid mitten av av 1900-talet. Att bilda en golfklubb och försöka väcka liv i golfbanan låg med andra ord nära till hands. Projektet fick stor uppmärksamhet och snabbt anslöt sig mängder av entusiastiska medlemmar.

1989 stod en ny niohålsbana klar på den tiden världens nordligaste och i golfvärldens ögon mycket exotisk med sitt läge ovanför polcirkeln och i Europas sista orörda natur.

Högst upp på önskelistan fanns tidigt en önskan att etablera en golfbana i Stockholmsområdet, eftersom en stor del av medlemmarna finns här. Den 12 augusti 2000 invigdes Bromma Golf och som innefattar en utmanande 9-hålsbana, stor drivingrange, puttinggreen. Här finns också klubbens kansli och även en restaurang. Bromma Golf är en av Stockholm största utbildningsplatser både för nya och erfarna golfare.

Nästa stora steg togs med 18-hålsbanan Bodaholm Golf, norr om Stockholm belägen längs väg 255 mellan Knivsta och Märsta. De 18 hålen invigdes 2009 och har fått mycket fina vitsord.

Idag har klubben ingen koppling till Björklidenbanan då samarbetsavtalet mellan klubben och fjällanläggningen som ansvarade för driften avlsutades under 2012. Vi är idag en klubb med två anläggningar.