Klubben (old)

Björklidens Golfklubb bildades 1985 i Björkliden av några entusiaster som ville få igång aktiviteter i Björkliden även under sommarhalvåret. På platsen fanns resterna av en golfbana som främst trakterades av amerikanska “dollarturister” vid mitten av av 1900-talet. Att bilda en golfklubb och försöka väcka liv i golfbanan låg med andra ord nära till hands. Projektet fick stor uppmärksamhet och snabbt anslöt sig mängder av entusiastiska medlemmar. Klubben blev snabbt Sveriges största.

1989 stod en helt ny niohålsbana klar, på den tiden världens nordligaste och i golfvärldens ögon mycket exotisk med sitt läge 25 mil ovanför polcirkeln och i Europas sista orörda natur.

Högst upp på önskelistan fanns tidigt en önskan att etablera en golfbana i Stockholmsområdet, eftersom en stor del av medlemmarna finns här. År 2000 invigdes Bromma Golf som innefattar en omväxlande 9-hålsbana, stor drivingrange, puttinggreen och restaurang. Bromma Golf är en av Stockholm största utbildningsplatser både för nya och erfarna golfare.

Nästa stora steg togs med 18-hålsbanan Bodaholm Golf norr om Stockholm belägen längs väg 255 mellan Knivsta och Märsta. De 18 hålen invigdes 2009 och har fått mycket fina vitsord. På Bodaholm byggdes Europas längsta drivingrange, 500 meter lång.

Numera är Björklidens GK assoccierad med GolfStar som ansvarar för drift och skötsel av Bromma och Bodaholm samt hanterar medlemsadministrationen. Björklidens GK:s medlemmar har genom samarbetet tillgång till samtliga GolfStar-banor. Klubben ansvarar som tidigare för medlemsaktiviteter, tävlingar och träningar. Björkliden-banan drivs av Lapland Resort.

Björklidens GK har under årens lopp genom ett konsekvent och envetet arbete breddat golfsporten för nya kategorier golfare. Vi har gått i bräschen för att göra golf till folksport! Och vi har alltid strävat efter att att erbjuda ett intressant och attraktivt innehåll i medlemskapet.

Många har därför haft synpunkter på klubben och verksamheten. Klubben har alltid arbetat efter SGF:s gamla paroll “Golf åt alla”. Det har irriterat en del, men vi har fortsatt att arbeta efter den parollen år efter år – och tänker fortsätta med det.

En kvitto på att vi trots våra tidigare belackare spelat en viktig roll är att vi blev utsedda till Årets Golfklubb 2005, med den hedrande motiveringen “den fula ankungen har blivit en svan”. Det var ett erkännande. Och i samband med SGF:s 100-årsjubileum utsåg Svensk Golf vår dåvarande ordförande till en av de 100 personer som betytt med för golfsportens utveckling under 100 år. Hedrande.

Vi kommer att fortsätta driva klubben framåt, testa nya lösningar, och framför allt erbjuda medlemmarna ett attraktivt medlemskap!

Välkommen du också – om du inte redan är medlem