H50 Bjö
8 februari, 2021

Björkliden GKs H-50 lag

Björklidens GK deltar sedan ett antal år i seriespelet H50 i Uppland. Seriespelet startades som ett inititativ för att sprida information om banan Bodaholm som var relativt ny och öka greenfee-intäkterna. Ett annat starkt skäl var att vi medlemmar skulle träffas som lag och ha kul och bygga på klubbkänslan. Bodaholmsbanan precis som banan i Bromma ägdes då av Björkliden innan båda såldes till Unipeg, som senare blev Golfstar. Då Bodaholm fysiskt ligger inom Upplands golfdistrikt kändes det naturligt att delta i Upplands seriespel istället för i Stockholms, som var ett alternativ. Normalt är det runt 10 spelare som är med i laget, förutom i år då samma fyra spelare representerade laget i alla matcher. Vid varje speltillfälle deltar fyra spelare som alla spelar ungefär lika många matcher.

202 års seriespel blev som mycket annat annorlunda detta år då allt tävlande var förbjudet fram till första juli. Det innebar att det blev endast tre speltillfällen i år mot normalt fyra och alla ägde rum under hösten. Årets spelplatser var Örbyhus, Hallstavik och Öregrund som alla är ordentligt utmanande banor och skördade sina offer, även i vårt lag. Men som alltid är det lika för alla och trots utmaningarna gjorde vi vår bästa säsong och kom till slut fyra i serien. Med lite mer tur och ”stolpe in” hade vi varit på pallen, men 2021 är vi där. I laget ingick Leif Lengmo, Torsten Fritjofsson och Timo Kurvinen och lagkapten Per Johansson.