6 augusti, 2019

B3 – Björkliden Grand Slam

Björklidens GK har byggt tre golfbanor; Bromma, Bodaholm och Björkliden. Det väckte tanken på ett Björkliden Grand Slam, B3. Går det att spela alla tre banorna samma dygn, 3×18 hål?

Åtta tappra golfare bestämde sig för att testa i samband med klubbens årliga resa och vecka i Björkliden 27/7.

Och visst gick det – med första start 02:30 på Bromma och de första två timmarna i mörker med lysande bollar och flaggor. Därefter bil till Bodaholm och 18 hål innan avfärd till Arland för flyg till Kiruna och buss till Björkliden där de sista 18 spelades på Artic Golf Course med målgång 23:20. En fantastisk upplevelse och deltagarna var både trötta och nöjda vid en avslutade priscermoni på Björklidens Fjällhotell. Mest nöjd var nog den historiske första vinnaren av B3, Jonas Fagerström.

De flesta stannade kvar för klubbens årliga Björklidenvecka och spel i Björkliden och i Narvik.

Text: Martin Östin, Foto: Calle Sandberg och Martin Östin